Vtedy na západe...

Autor: Jana Kapráliková | 3.2.2019 o 3:04 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  2418x

Národné parky Utahu a Arizony som navštívila asi pred 10 rokmi. A bol to jeden z mojich cestovateľských zážitkov, ku ktorému sa v spomienkach a na fotkách často vraciam. Unikátny, nádherný a skoro neopísateľný zážitok.

Do USA som išla pracovne v minulosti 10 - 15 krát a iba raz súkromne. Preto som si svoj pracovný pobyt asi každý druhý krát vždy predĺžila na vlastné náklady a navštívila som väčšinou na vlastnú päsť nejaké veľké mesto a jeden krát som navštívila národné parky na juhozápade USA.

Národné parky Utahu a Arizony som si pozrela počas organizovaného výletu pre malé skupiny nejakou americkou cestovnou kanceláriou. Okrem mňa boli na tomto výlete, kde náš šofér bol aj náš sprievodca, iba samí Angličania. My sme v každom kaňone strávili deň, mimo Grand Canyon, kde sme boli 2 dni.

Keby ste chceli navštíviť tieto národné parky Utahu a Arizony - určite odporúčam dobrú prípravu a informovanie sa o možných turistických trasách v jednotlivých kaňonoch a na to vám môže poslúžiť nasledujúca webová stránka v anglickom jazyku.

Zion - krásny, ale najmenej dych berúci

Zion národný park v Utahu som navštívila na začiatku tohoto výletu. Zion sú rôznofarebné, ale hlavne tmavo oranžové skaly, kaňony a náhorné plošiny.

V tomto národnom parku o rozlohe asi 600 kilometrov štvorcových je mnoho turistických chodníkov, ale najviac obľúbený je prechod úžinou Zionu (the Zion Narrows), keď turisti idú v potoku cez vodu úzkou a dlhou úžinou medzi hradnými skalami (a táto cesta môže mať až 20 kilometrov). Človek ide tak ako prišiel v topánkach (najlepšie je mať turistické sandále), len si vypožičia veľkú bakuľu, ktorá mu pomáha pri prekonávaní vody v potoku. Ja osobne som išla touto úžinou dovtedy, pokiaľ mi voda nedosiahla niečo pod zadok, potom som sa vrátila na začiatok chodníka.

Ďalším populárnym výletom je asi dvojkilometrová cesta k vyhliadke kaňonu ("Zion Canyon Overlook"), kde sa dajú urobiť krásne fotky kaňonu Zion.

Bryce Canyon - oranžové komíny, ktoré ma opantali svojou krásou

O kaňone Bryce (Bryce Canyon) som pred výletom nepočula a len som vedela, že toto miesto navštívime. To, čo ma ale čakalo na tomto úchvatnom mieste sa skoro nedá vysloviť. Tento kaňon bol vytvorený stovkami oranžových komínov, alebo ihiel, ktoré jednotlivo aj v celku vytvárajú neopísateľnú nádheru a raj pre každého fotografa. Tieto červeno-oranžovo-ružové komíny boli vytvorené eróziou vody a vetra za posledných 70 miliónov rokov a dostali od návštevníkov aj mená ako "Thorovo kladivo" a "Potápajúca sa loď". Takéto skalné útvary sa nenachádzajú nikde inde na svete. V kaňone Bryce s rozlohou 145 km2 existuje viacero turistických chodníčkov od 2 kilometrov až 7 kilometrov.

Grand Canyon, ktorý som len trochu "ochutnala" zvrchu

Samozrejme pôvodne najväčším dôvodom môjho výletu bol Grand Canyon. Grand Canyon je jedným zo siedmych divov sveta a zaslúžene. Tento skutočne obrovský kaňon je dlhý 446 kilometrov, široký 24 kilometrov a hlboký 1.6 kilometrov na celkovej rozlohe skoro 5,000 kilometrov štvorcových. Grand Canyon bol vyhĺbený riekou Colorado a jeho steny a plošiny hrajú rôznymi farbami od pôsobenia vplyvov prostredia počas 2 miliárd rokov.

Návštevník sa môže prechádzať len po okraji, alebo tí zdatnejší môžu ísť dole do kaňonu až k rieke a potom naspäť k okraju, čo vyžaduje povolenie a tiež vyžaduje prespanie v kaňone. Bez povolenia môžu ísť zdatní turisti smerom dole kaňonom veľmi skoro ráno a po určitom čase sa obrátia a vrátia naspäť možno až kilometrovou strmou cestou hore k okraju. Takýto jednodňový výlet do kaňonu z našej asi 20 člennej skupiny turistov išli iba 2 mladí ľudia. Všetci ostatní sa zostali prechádzať len po okraji kaňonu.

Samozrejme sa ku kaňonu chodí pozrieť aj na východ a západ slnka. My sme išli s našou skupinou na obe. Východ slnka bol pekný, ale západ slnka nad kaňonom Grand Canyon bol z fotografického hľadiska ešte krajší.

Počas výletu sme mali možnosť využiť aj možnosť preletu helikoptérou nad Grand Canyon. Ja som túto možnosť využila a bol to jeden z najkrajších zážitkov v mojom živote. K dispozícii bol polhodinový alebo hodinový let. Keďže sa od pristávacej plochy, kde pristávala helikoptéra išlo možno 10 minút iba lesom kým sme prišli ku kaňonu, tak môj výber hodinového letu helikoptérou bol určite ten lepší. Tento let si okrem mňa z našej skupiny vybrala kvôli vyššej cene už len jedna Angličanka. Ale samozrejme na výlet helikoptérou išli aj iní turisti, takže v našej helikoptére bolo celkove aj s pilotom 8 ľudí. Aby bola helikoptéra správne vyvážená, tak každého návštevníka pred letom odvážili a potom helikoptéru podľa váhy ľudí obsadili tak, aby boli rovnako ťažkí ľudia vpredu aj vzadu, zľava aj sprava... Každý cestujúci v helikoptére si musel dať bezpečnostný pás a tiež každý z nás dostal slúchadlá, ktoré sme mali počas celého letu na ušiach a cez mikrofón sme sa aj dorozumievali. Náš pilot bol pôvodne vojenský pilot a ako nám vysvetlil mnohí bývalí vojenskí piloti sa po odchode z aktívnej vojenskej služby živia ako piloti turistických helikoptér. Úchvatné výhľady keď sme vleteli do kaňonu a išli po toku rieky Coloradu sú neopísateľné a keď pilot zo srandy párkrát išiel prudko hore, alebo prudko oproti okraju kaňonu, aby dvihol adrenalín, tak všetci návštevníci v helikoptére jednak zvrieskli a potom sme na chvíľu boli ako zarezaní bez pohnutia...  Keď niekto plánuje návštevu Grand Canyon, takýto vyhliadkový let helikoptérou môžem len doporučiť. Momentálna cena 45 minutového letu spoločnosťou Maverick, ktorou som letela ja, je 300 USD. Ale lety helikoptérou nad Grand Canyon ponúkajú rôzne spoločnosti.

Monument Valley, kde som skoro počula hrať harmoniku

Monument Valley je známy z filmu "Vtedy na západe", ale aj z mnohých iných western filmov, hlavne westernov s Johnom Waynom. Monument Valley je údolie, v ktorom sa nachádzajú unikátne skalné útvary, ktoré v rôznych tvaroch a dosahujú až 300 metrov. Najznámejší skalný útvar je ruka, kde je odklonený palec.

Pôvodní americký obyvatelia - indiánsky kmeň Navajo žije na tomto území od 16. storočia dodnes. Dnes ich tu žije v tejto oblasti okolo 250,000. My sme si pozreli Monument Valley v otvorenom autobuse (ako keby prerobenom nákladnom aute) a náš sprievodca bol domorodý obyvateľ kmeňa Navajo. On nám poukazoval najznámejšie skalné útvary a tiež nás zobral do jednej z jaskýň tohoto kaňonu, kde sme si ľahli na zem jaskyne a započúvali sme sa do hudby píšťaly na ktorej nám náš sprievodca zahral. Tiež nás potom zobrali do jedného z upravených indiánskych stanov (wigwam), kde nám ukázali ako títo indiáni žili a staršia pani domáca nám ukázala ako sa indiáni v minulosti česali hrebeňom vyrobeným zo slamy.

Pri panoramatickom pohľade na toto údolie Monument Valley, som ako keby počula indiánov a kovbojov a tiež ma napadla nezabudnuteľná melódia zvukov harmoniky z pera génia Ennio Morricone.

Pozlátko Las Vegas...

Na môj výlet sme vyrážali z aj sme sa vracali do Las Vegas. A v tomto meste hriechu som strávila dva dni. Tu už aj na letisku je plno výherných automatov, ktoré lákajú návštevníka... Ja som bývala v malom hotely mimo hlavnej triedy, ktorý nám na požiadanie zabezpečila cestovná kancelária s ktorou som išla na výlet. Ja som tento výlet robila v lete a vtedy bolo tak 30 - 35 stupňov Celzius a v Las Vegas bolo neznesiteľne. A preto som sa pohybovala počas dňa hlavne vo vnútri hotelov, ktoré sa nachádzajú na hlavnej triede - takzvanom Las Vegas Strip (čiže "Pás Las Vegas"). Prechody z jedného hotela do druhého boli buď klimatizovaným vnútrom, alebo prechod po vonku medzi hotelmi vonku bol znesiteľne krátky. Na tejto ulici sa nachádzajú všetky známe hotely ako napríklad Bellagio a Caesars Palace. Hotel Bellagio je známy svojou výzdobou sklenenými kvetmi vo vstupnej hale, ale aj fontánovou šou večer. Samozrejme som si počas svojho pobytu aj stavila, ale asi len 10 USD, lebo aj tak som ich prehrala (myslím že na rulete). Tiež som išla vo Vegas na šou - a vybrala som si jednu zo show Cirque du Soleil. Všetko v hoteloch, reštauráciách bolo lesknúce sa prepychom, ale tento lesk je pozlátko smutných osudov, ktoré som tu tiež videla. Prvý a posledný krát v živote som videla na toalete reštaurácie, kde som si išla dať obed, staršiu pani Aziatku, ktorá bola luxusne oblečená, ale bola tak opitá, že keď odchádzala z toalety tak mala nohavice aj spodné prádlo na pol žrde. Tiež som videla na inom mieste, kde som sa zastavila na večeru, sedieť pár, ktorý mal pred sebou vypitých asi 20 káv a to preto aby dokázali byť hore, lebo aj pri jedle a pití kávy vás tu nenechajú na pokoji a môžete hrať napríklad bingo. Viac ako luxus a krásu Las Vegas som si zapamätala tú beznádej týchto stratených duší.

Majestátna priehrada Hoover Dam

Hoover Dam je obrovská vodná betónová priehrada klenutého tvaru, ktorá bola postavená na rieke Colorado a na jazere Mead v 30. rokoch. Odvtedy zásobuje elektrinou nielen Las Vegas, ale aj Los Angeles a mnoho ďalších miest.

Známa historická cesta 66

Historická cesta 66, ktorá ide od severo-východu k juho-západu USA (z Chicaga do Los Angeles) sa nazýva aj "Hlavnou cestou Ameriky", alebo "Matkou ciest". Táto cesta dosiahla znova na popularite v 80. rokoch a odvtedy na tejto ceste vzniklo mnoho miest, turistických atrakcií, kde sa cestujúci po ceste 66 môžu zastaviť na oddych a jedlo.

Proste v tejto americkej divočine som sa aspoň na chvíľu cítila ako pravá Američanka na road tripe, aj keď som vlastne bola Slovenka na organizovanom autobusovom výlete spolu s ďalšími 20 Angličanmi...

Siekelovci sa stiahli. La Casa de Slota prešla k právnikovi z kauzy emisie

Firma, ktorá vilu vlastní, dlhuje Trabelssiemu.

Stĺpček šéfredaktorky

Nech hanba po hlasovaní o kandidatúre Fica nie je kolektívna

Fico nie je jediným problémom voľby.

Voľba ústavných sudcov: Pozrite si možné scenáre vývoja (video)

Čo všetko sa môže v parlamente odohrať v utorok?